Oleje silnikowe i przekładniowe

W naszym asortymencie znajdują się oleje następujących producentów:

Dlaczego wybór oleju samochodowego jest tak istotny?

Oleje dzielimy na trzy główne grupy: mineralne, półsyntetyczne/semisyntetyczne i syntetyczne. Najbardziej zaawansowane technologicznie są oleje syntetyczne. Wytwarza się je w 100% z syntetycznych olejów bazowych. Druga grupa zawiera tylko 30%-40% tych ostatnich. Natomiast w oleju mineralnym znajdują się tylko nieznaczne ilości syntetycznej bazy olejowej, albo takowa nie występuje. Dlatego stosuje się go w starszych modelach samochodów, gdyż przebieg pojazdu w kilometrach jest tak duży, że nie można w większości przypadków skorzystać z oleju wyższej klasy.

Mechanik wlewa do samochodu olej silnikowy

Olej wysokiej jakości powoduje zmniejszenie tarcia do stanu półpłynnego lub płynnego, poprzez wytworzenie na powierzchniach pracujących trwałego filmu olejowego. Rozbija także powstałe podczas procesu spalania stałe produkty na drobne cząstki i wiąże je ze sobą.

Występujące w Polsce zmienne warunki pogodowe oraz przeciążanie samochodu (np. duży ładunek) powinny skłonić użytkownika do używania dobrego oleju.

Właściwości oleju

Lepkość oleju to stopień tarcia wewnętrznego jego cząstek, który określa podatność poruszania się względem siebie. Nie jest ona wartością stałą, a wpływ na jej wartość mają uwarunkowania termiczne, im wyższa temperatura tym niższa lepkość. Olej wówczas staje się bardziej płynny a jego warstwa pokrywająca elementy silnika coraz cieńsza. Gdy temperatura spada lepkość rośnie. Wysokie temperatury występujące w silniku wymagają od oleju dużej odporności na utlenianie.

Z kolei temperatura płynięcia oleju wyznacza granicę, w której olej przestaje spływać pod własnym ciężarem. Oleje syntetyczne mają tą zaletę, że płyną w niskich temperaturach (nawet poniżej -40 st.).

O właściwości danego oleju stanowią głównie dodatki w nim zawarte.

Główna rola olejów silnikowych i przekładniowych

Olej spełnia w silniku następujące funkcje:

  • ograniczanie tarcia i zużycia mechanicznego,
  • chłodzenie silnika,
  • uszczelnianie,
  • utrzymanie czystości poprzez wiązanie zanieczyszczeń,
  • zapobieganie korozji.

Jego główna rola polega na uszczelnianiu przestrzeni pomiędzy pierścieniami tłokowymi a gładzią cylindra. Ponadto neutralizuje kwasy powstające z procesów spalania wody i innych zanieczyszczeń, w wyniku czego zapobiega rozwojowi korozji smarowanych elementów. Chłodzi silnik poprzez odbieranie ciepła ze smarowanych powierzchni i całego układu smarowania do miski olejowej, gdzie olej jest schładzany.

Pragnąc właściwie dobrać olej silnikowy, trzeba pamiętać o dwóch rzeczach:

  1. Odpowiednią lepkość, klasa SAE wybieramy na podstawie panujących warunków i zaleceń producenta pojazdu.
  2. Zawsze kupujmy markowe produkty, stosując je możemy być pewni ich jakości i niezawodności w ciężkich warunkach.

Szczególnie zimą gdy temperatury panują niskie temperatury, użycie dobrego oleju może mieć wpływ na samo uruchomienie pojazdu. Jeżeli silnik i jego osprzęt (np. urządzenia zapłonu, rozruchu, układu zasilania) są sprawne to o powodzeniu szybkiego rozruchu decyduje wyłącznie liczba obrotów, która zależy od sprawności akumulatora i lepkości oleju silnikowego.

Warto pamiętać, że stosowanie olei syntetycznych zimą daje nam duże oszczędności w spalaniu paliwa.

Theme: Overlay by Kaira Motpuls
Sprzedaż akumulatorów Gdynia